Varken Riksdagens Konstitutionsutskott, (KU), eller EU-nämnden lyssnar på medborgarna, och sålunda näppeligen representerar några äkta och genuina parlamentariska fora.

LÄSTID

16 min.

FÖRFATTARE

DATUM





KU, ska hålla koll på, att regering, myndigheter och våra folkvalda, gör vad de ska. EU-nämnden ska hjälpa regeringen att komma i fas med EU. Uppenbart löser de varken eller!
KU, ska hålla koll på, att regering, myndigheter och våra folkvalda, gör vad de ska. EU-nämnden ska hjälpa regeringen att komma i fas med EU. Uppenbart löser de varken eller!

inbjuder ofelbart, till ett styrelseskick och system där medborgarnas medverkan i den demokratiska processen endast är önskvärd vart fjärde år och medborgarna släpps in i demokratirummet lagom till Riksdagsval. När valet är över körs medborgarna ut.  Politikerna har fått sitt mandat, och med det representerar de, medborgarna på utsidan oavsett vad dessa tycker och tänker. Den representativa demokratin, ger regeringen möjlighet att, som, i fallet Strömmer, fullkomligt hänsynslöst, hetsigt, snabbutrett och utan eftertanke stifta verkningslösa lagar, vilka i lagstiftningsprocessen, effektivt monterar ner medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter. Det händer dessvärre numer, också i USA, men knappast i EU, där Kontroll & Balans fortfarande gäller som förutsättningar för en sund rättsstat och en levande demokrati. Den representativa demokratin, levererar, tyvärr inget längre, den är utdaterad, slut och en anakronism.

föråldrat, ineffektivt och svindyrt styressätt. Staten & Co, d.v.s. staten, förvaltningen, inklusive domstolarna och etablissemanget är inte riktigt, riktigt vuxen dagens rapida förändringstakt och avancerade utmaningar, och kommer knappast avhjälpa bristen innan en nationell kraftsamling blir nödvändig för att möta framtidens förstärkta effekter av dagens klimatpåverkan. Jag ser inte att den representativa demokratin, eller våra folkvalda, är rustade, för den framtid, vilken kommer att slå tillbaka och drabba oss, under åtminstone, ett århundrade. Jag för min del, tror inte för ett ögonblick på att den svenska regeringen dess förvaltning och domstolar löser att skydda medborgarna, oaktat vad som drabbar oss. Staten & Co:s indifferens under och efter Tsunamin visade, med all önskvärd tydlighet, att så är fallet, vilket dessutom ännu en gång visades och bekräftades under pandemin. Och åter, det spelar ingen, som helst roll vilken färggegga som för tillfället ockuperar Rosenbad, indifferensen består och resultatet blir likväl det samma.    

är ett diplomatiskt sätt att beskriva våra folkvalda politiker. Jag vet inte hur man annars ska nämna en grupp vuxna, förmodat välutbildade personer, vilka VET, att vårt parlamentariska system, inte motsvarar rättsstatens principer, vilka VET, att varken domstolar eller Riksdag står oberoende gentemot staten, men låtsas som om, att det inte spelar minsta roll, att det är betydelselöst. Låtsas som om, den representativa demokratin skulle vara det samma som rättsstaten. Det är den förvisso inte! Detta är näppeligen någon nyhet för makteliten, utan varit känt sedan, åtminstone 1809 års Regeringsform, (RF), så jag tar det från början. Lugn! Början är 1974 års RF. Denna lagstiftning var resultatet av det s.k. lidbomeriet på justitiedepartementet, och var en rättighetskatalog, nej, en samling rättsligt oförpliktande principstadganden, sålunda till största delen mest, lika värde- som tandlösa bestämmelser. Detta p.g.a. medborgarna inte tilläts åberopa RF, i domstol, men staten och dess handgångna personal, experter och besserwissrar, insisterar faktiskt fortfarande på, att vi medborgare de facto ägde grundlagsfästa rättigheter. Obehövligt att vidare, analysera eller ens beröra en så pass verklighetsfrämmande och (super)stupid inställning.    

inställningen, att statens maktutövning är; ”beslut eller åtgärder, som ytterst är uttryck

för samhällets maktbefogenheter eller…den statliga överhögheten över medborgarna i deras egenskap av samhällsmedlemmar”, stötte på patrull, inte minst, i ljuset av den viktiga lojalitets- och solidaritetsprincip som numera återfinns i art. 4(3) i EU-fördraget med följande lydelse:

Eftersom unionens uttalade mål är, att effektivt, upprätthålla och stärka våra fri- och rättigheter, som samhällsmedlemmar gentemot staten och tillfredsställa befolkningens basbehov, samt i övrigt verka för, medborgarnas väl och ve, blev en totalt meningslös medborgerlig fri- och rättighetslagstiftning, vilken den definitivt var, en belastning. Jag flinar och tänker på ECtHR, Europadomstolens skrivning om, att gällande rätt, är EU-rätten i kombo med medlemsländernas konstitutionella fri- och rättighetstraditioner. Svensk tradition i denna kontext är att vi aldrig haft någon.  

De enda rättigheter medborgarna, i domstol kunde åberopa var konventionen; EKMR, vilken är svensk lag (1994:1912), sedan den 1 januari 1995, men under sina 35 år, som gällande rätt, har den synnerligen sällan, tillämpats i domstol, om ens någon. Så främmande och skrämmande är medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter för den svenska makteliten, inklusive domarkåren, att de sänker sig, att obstruera lagen. Mitt bästa råd är; väx för helvete upp! Meniallafall. Det rådde sannolikt panik på Rosenbad, när det, slutligen gick upp för sossarna vad, eller vilka katastrofer våra; ”konstitutionella fri- och rättighetstraditioner”, i praktiken, i vardagen skulle innebära, för medborgarna, dels p.g.a. av intern kritik, Kommissionens förvånade frågor, och Rådets rekommendationer, samt de europeiska akademikernas träffande och ironiska betraktelser över vad mänskliga rättigheter är, där de inte finns. Och mellan 2002 och 2010 sjösattes ändlösa statliga utredningar om grundlagen, RF, och höggs upp. Detta eftersom ingen fann sätt att få de grundläggande medborgerliga fri- och rättigheterna att lira med statens överhöghet. Vilket får mig, att fundera på om vi ska förstå dagens situation som så, att Statens manöverutrymme, inskränks av våra rättigheter, därför är bättre att inskränka våra – eller?

i processen, måste någon tänkt till och tvivelsutan insett att RF, måste konstrueras som en författning, eller konstitution, och att den måste vara på riktigt, den måste leverera, mindre trams och mer substans. Således, föll politikerna i sin egen fälla, och HD:s ordförande, justitierådet Anders Eka gavs, i uppdrag, att skapa en, ”riktig”, författning, som skulle gälla, ”fullt ut”, vilket Eka med den hedern gjorde. RF(2010), menar jag, är om än, med skönhetsfel, likväl den viktigaste urkunden och viktigaste enskilda händelsen i vår, i svenska folkets historia och den 1 januari 2011, var den dagen min stolthet över att vara svensk slog i taket, knockade Ingemar Johanssons snygga smäll, och alla VM-finaler och resten, därtill… Wilhelm Moberg hade flinat sitt sneda och underfundiga flin, och varit mäkta stolt, över att en utveckling av medborgarnas frihet från Staten & Co, samt medverkan i samhällsutvecklingen verkligen är möjlig, också i Sverige. Men, ack säg den lycka som varar! För så lätt ämnade inte Staten & Co, släppa taget om den kära, älskade överhögheten, utan drog spaderässet ur rockärmen, vilket instruerade myndigheter och domstolar att avstå att tillämpa RF.

Jomen, ser man till den uppgift, rättsstaten ålagt medlemsländernas domstolar och andra kontrollmekanismer, vilket innebär att skydda medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter, jämfört med hur våra domstolar i praktiken tolkar skyddet av dessa rättigheter, blir slutsatsen per automatik, att påverkan förekommit. Om resultatet av skyddet är att fler än nio av tio medborgare, vilka gjort gällande statliga intrång och överträdelser, förlorar sina mål mot staten. Ett sådant förfarande ska inte vara möjligt, i en rättsstat, det är endast ämnat att väcka löje. Jag, för min del får inte huvudet runt att dessa vuxna välutbildade svenska domare och andra makthavare lånar sig till så uppenbart systemhotande, samhällsomstörtande och otillåtna aktiviteter. Rådande ordning får mig att landa i slutsatsen att det, visserligen är det sant, att vi tidigare inte kunde åberopa några rättigheter eftersom de var illusoriska och endast fanns i maktelitens vridna uppfattning om saken, och det är, visserligen sant, att vi idag inte tillåts åberopa, våra rättigheter i domstol, då dessa givits illegala möjligheter att neka oss. Varav följer att vi tydligtvis, tvingas ge oss till tåls, och avvakta till dess Palmes korporativa idéer i, och syn på, juridiska spörsmål, hos generationer av förhistoriska ryggödlor i statlig tjänst, inte längre äger inflytande. Visst, ”ryggödlor”, är starkt, men vad dessa personer egentligen är och representerar, är bra mycket grövre, vilket min värdighet förbjuder mig, att utrycka. Därutöver är uttrycket, ”förhistoriska ryggödlor”, avsett att beskriva personerna som omoderna anakronismer, inte deras utseende, som jag ju inte är närmare bekant med.   

är ett diplomatiskt sätt att beskriva vårt styrelseskick. Ett styrelseskick, vilket i allt väsentligt är baserad på samma trånga perspektiv, vilket dominerade 1970-talet och alltjämt är vanligt bland svenska politiker, eller ja överhuvud Staten & Co, enligt vilken RF innehåller regler som beskriver statsskicket och beskriver hur riksdag och regering bör agera t.ex. då lagar stiftas, och att det är OK, att den för övrigt är fullständigt innehållslös och ekande, nej skramlande tom. Detta förklarar varför våra folkvalda inte svarar på väljares frågor och/eller oro. Inte heller härvidlag får jag huvudet runt att dessa vuxna välutbildade svenska riksdagsledamöterna inte begriper att vi nu har en ny stark grundlag, som ersätter den tidigare och ska tolkas mer normativt, i stil med en

Konstitution. Den gode professorn i juridik, Joakim Nergelius, som kommenterade RF, formulerade 2012, hur författningar är tänkta att spela ut, på följande sätt;  

Ganska simpel, lättfattad, rakt på tolkning, vilken varje normalt funtad individ inte har större problem med att greppa, och ändå… I alla händelser är Nergelius avslutande kommentar obetalbar, i det professorn, skriver;


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


SIDINDEX

Kalender

april 2025
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Kategorier

Årsarkiv

/

Ett ögonblick käre gäst...

Medborgarbloggen har uppdaterat sin privatpolicy i överensstämmelse med EU:s dataskyddsförordning samt för globala medlemmar. I uppdateringen ingår likväl ett klargörande av dina rättigheter och skyldigheter avseende din privata sfär och personinfo. Om du läser igenom bloggens privatpolicy kommer du att vara helt införstådd med vilka cookies vi använder och för vilka ändamål cookisarna samlar in data. Fortsätter du att gästa Medborgarbloggen godtar du den uppdaterade privatpolicyn. Väl mött!

Privatpolicy