Förvånande?
Ja, det är verkligen ämnat att storligen förvåna, det faktum, att vi medborgare fortfarande blir skinnade av elproducenterna. Jag menar; två och ett halvt år borde väl, med råge räckt för, att bredda ”flaskhalsen”, eller ändra energisektorns beräknings- och handelssystem, eller förhandla med Kommissionen, eller reglera med lagstiftning, eller åtgärda varje annan ursäkt och undanflykt, branschen och förvaltningen, ständigt ”uppfinner”.
Lagstiftningsarbete
Ser man till den hastighet varmed regeringen stiftar nya lagar för, att ”rädda” Sverige, är två och ett halvt år en extremt lång tid, Staten haft till förfogande för, att åtgärda el-problemet. Vad som skaver lika mycket som elpriset, är att våldsvågen och dess konsekvenser förvisso är oacceptabla, men knappast systemhotande. Våldet drabbar oss enskilt och slumpmässigt, men elpriset drabbar oss, ALLA hårt och företag, hårdast. Vilket av dessa två elaka företeelser, som utgör det största systemhotet torde var och en själv kunna avgöra. Makten känner sig hotad ja, men en handfull personer, vilka gjort dåliga val i par med ett knattegäng, saknar alla förutsättningar, att välta omkull den samhällskropp vi medborgare samlat bildar. Det kan däremot elpriset, vilket bl.a. dränerar resurssvaga familjer på det lilla som finns kvar efter girigflationen 2022 och 2023, slår ut företag och försvårar därmed rejält tillvaron för många medborgare.
Från Början
Men vi tar det som vanligt från… början. El har sedan vattenkraften kraftigt byggdes ut, varit tillgänglig till ett rimligt pris, elavbrotten lokala, relativt korta och lika sällan förekommande. Det stod således tidigt klart, att elproduktionen, vilken befann sig väldigt långt borta från konsumenterna, krävde ett stabilt och högpresterande nät. Så vid tiden för Sveriges anslutning till EU, hade vi rik tillgång till el, både från vattenkraft i norr och kärnkraft, i söder. Vi hade ett nät från norr till söder med makalös kapacitet, att överföra ström. Vi hade, dessutom i statlig regi finansierat hela elenergisystemet, rubb och stubb, själva! Och vi hade alla ett el-abonnemang.
Marknadsekonomi
Med anslutningen till EU, följde en fri liberal marknadsekonomi, och vår starkt reglerade inhemska marknad skulle avregleras för, att ge Kapitalet tillgång till Statens tidigare monopol på el. Nya aktörer, skulle släppas in på denna fräscha öppna marknad. Detta motiverat av, att fri konkurrens pressar priser, nedåt och gynnar därför konsumenten. Teorin verkar, varken hålla eller leverera. Meniallafall. Då det förväntades, att också tidigare allmännyttiga statliga företag skulle drivas i vinstsyfte ökade priserna inledningsvis något, men i övrigt märktes inte någon större skillnad. Till dess den oreglerade marknaden gjorde vad den alltid gör; att på varje upptänkligt sätt försöka öka intäkterna utan, att prestera något i gengäld. Maximera vinsten, på företagsspråk.
Inte EU:s fel
Jag minns tiden, som ett dealande och wheelande, med fasta och rörliga el-avtal, i alla former och format, men minns dock inte, att konkurrensen sänkte priserna något nämnvärt. Därefter, i princip, över en natt försvann våra abonnemang och elbolagens avtal urartade, med villkor, vilka var omöjliga att acceptera. Vi som inte fastnade i ”förmånliga”, fasta avtal med upp till 7 kr/kWh, kom likväl helt i händerna på våra elbolag. EU och Kommissionen, vilka felaktigt utpekats som skyldiga till el-debaclet, påminde bara Sverige om, att ingen får uteslutas från den fria liberala marknaden, inget annat. Danskarna får, således inte nekas, att handla el. Jag, som svensk köper det, Danmark är våra gode granne, vi har gott om el. Jag köper likväl, att energi handlas på en marknad och att Staten har egna företag.
Vi är alla ”aktieägare”
Däremot köper jag inte, att vi medborgare, så att säga, kopplats loss från det stabila trygga el-system vi själva pröjsat för och blir utkastade till marknadens veritabla hajstim, tvingas ta oss igenom ett sannskyldigt minfält, in- och uppdelad, genuint orättvis och dåligt, uruselt konstruerat fördelningsmodell och det till priser, vilka får svindyrt att låta överkomligt. Vi är numer en, (mer eller mindre enig), Union, och kan knappast hävda, att vi ska ha el först, men vår finansiella insats motsvarar precis aktieägarens, med den skillnaden, att aktieägaren för sin risk sannolikt kommer, att tjäna en slant, medan vi tveklöst förlorar på vår. Anständighet kräver, att vi belönas, för vår risk, på samma sätt som aktieägaren för sin, med utdelning, eller snarare en annan, betydligt lägre och stabilare prisnivå. Den moderna tekniken ser till att bara personer under svensk jurisdiktion kan utnyttja bonusen. Detta är väl, nästan oförskämt självklart?
Straffavgifter
Visserligen är jag glad och nöjd med, att Norrland kan handla billig el, det är den landsändan verkligen värd. Men skåningarna är, under inga som helst omständigheter, värda rena straffavgifter. Ingen svensk ser ens ett uns av rättvisa i en sådan ordning. Vad vi andra får hålla till godo med, är en svensk energisektorn, vilken ur alla synvinklar förvandlats till ett ok, en styggelse och skam, för en demokrati. Jag och många med mig, känner oss övergivna och utlämnade till rovgiriga profitörer, och det känns knepigt när Staten är den störste. Den aktör, vilken gör storkovan på, att slå ut småföretag och barnfamiljer. Snyggt jobbat Ulf! Snyggt jobbat!
Konspirationsteorier
är inte min grej, men att de uppstår och frodas, i en sådan dyslektisk el-situation, eller ja malfungerande statsapparat, för den delen, vi nu upplever är inte speciellt konstigt, om det än är mycket som är konstigt med el-marknaden, Staten & Co, d.v.s. Staten, förvaltningen och etablissemanget och vårt illa sargade samhälle. Det kan naturligtvis finnas helt naturliga förklaringar bakom, också mycket konstiga saker, men omständigheterna förblir konstiga, för mig, utan klargörande, så;
Den berömda ”flaskhalsen” satt uppenbart inte mellan Norrland och Sydsverige, för där går miljonvoltskablar, utan de måste menat på väg ut ur Riket, för export, alltså.
Det är märkligt att prissättningen på el, i en fri liberal marknadsekonomi inte styrs av tillgång och efterfrågan, utan är ett hemmasnickrat system, slående likt, rovdrift.
Inte mindre underligt är, att prissättningen kallas auktion, då någon sådan, uppenbart inte förekommer.
Inget sunt företag eller företagsledare vid sina sinnens fulla bruk, skulle lägga bud på en vara alla andra får köpa till samma pris, då har man ju endast lyckats höja kostnaden för varans inköp. Själva auktionens essens innebär, att det bara finns en vara och, ”vinnaren tar allt”.
Inget sunt företag eller företagsledare vid sina sinnens fulla bruk, skulle frivilligt lägga bud, vilka fem-, tio- och tjugodubblar+, företagets kostnad för energi. Sådana pengar betalar man endast om man blir illa tvungen.
Det sägs, att EU beräkningsgrunder för de olika energislagen är orsaken till den extrema snedvridningen av priset, men seriöst! Fortfarande efter två och ett halvt år? Nänä!
Baltländerna ingår enligt uppgift i spot-poolen, och tyskarna handlar likväl, men var de får vår el ifrån med flaskhals och danskar i vägen verkar lite kufiskt.
För att vara en fri liberal marknad inriktad på fri konkurrens är det synnerligen konstigt, att det vimlar av elbolag men, att det endast finns två stora, helt dominerande, el-producenter; Vattenfall, (Staten), och Eon. Var är konkurrensen tänkt att uppstå…?
Några med mig undrar om Statens attack på den småskaliga vattenkraften, verkligen speglar omtanke om fiskens fortbestånd, eller är en effektiv konkurrensbegränsning, eller kanske hellre; decimering av konkurrenter. Världens företag önskar monopolisera sina verksamheter, Vattenfall hör inte till undantagen.
Att Vattenfall i högmod, klantat sig och förlorat tiotals miljarder, på hiskeliga business, är en sak. Sådant händer, de flesta administrationer. Det är dock knepigt, att Staten inte anställde ett räfs och rättarting på Vattenfall, och öppet redovisade affären.
Än knepigare är, att Vattenfall tillåts ta igen tappet på oss, istället för, att tvingas ta den mödosamma vägen, att med affärsverksamheten återställa balansräkningen och det egna kapitalet.
Finansminister
Svantesson vill inte vill lagstifta, trots att marknaden inte själva löser problemet, vilket alls inte är konstigt, i det ljuset. Här måste jag inflika, att Tidöligan inte orsakade el-debaclet, med har å andra sidan gjort föga för att avhjälpa eländet. Det spelar, egentligen mindre roll vilken färgröra som lyckas inta regeringskansliet, situationen skulle, i stort sett, varit den samma, under en rödgrön regering, oavsett Dambergs smöriga säljsnack. Den orimliga el-situationen består, då den gynnar staten, så enkelt är det tydligtvis. Elen är en formidabel penningmotor, vilken bara i moms genererar, astronomiska belopp, varje dag, alla dagarna. Konstigheten är, att Regeringsformen, (RF), och Lag (1994:1219) om den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, (EKMR), och Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna, (Stadgan), vilka jag sammantagna kallar vår Konstitution, förefaller vara olästa, för under huvudrubriken, 1 kap. Statsskickets grunder och vidare under, 1 kap. 2 §, listar lagen, Statens minimiåtaganden. RF ålägger politikerna således bara, att bokstavstroget realisera vad som där stadgas, hur får de själva avgöra.
Simpla regler
Det är tvivelsutan sjukt simpla regler, men tydligen inte enkla nog, för både den förra och den nuvarande regeringen, har synbarligen stora svårigheter, att begripa, vad där står. Och det är jättekonstigt, att högutbildade politiker inte fattar innehållet, då fikonspråket är borta, ersatt med en ganska rak på sak, enklare och klarare språkdräkt, vilken är utformad för, att förstås av varje normalbegåvad medborgare. JM Strömmer, måste väl, åtminstone höra till de normalbegåvade medborgarna? Om ja, är hans agerande i de senaste årens regressiva lagstiftning, fullständigt förbluffande. Strömmer menar sig ligga inom RF:s tillämpningsområde, det vill säga, inom lagens råmärken, vilket jag, i sig menar är högst tveksamt. RF tillåter visserligen vissa begränsningar, i våra fri- och rättigheter, men eftersom RF alltid SKA tolkas i kombination med EKMR och tillsammans med Stadgan, (Konstitutionen), hamnar Strömmers agerande långt, långt utanför dessa råmärken.
Nazityskland
Hur ska man, jag, tänka kring det här, då? Självfallet är Strömmer, som advokat, väl bevandrad i lagen, men agerar som den inte ens finns. Konstitutionen tillåter också vissa begränsningar i fri- och rättigheterna, men dylika åtgärder måste vara nödvändiga, de ska vara proportionella och tidsbegränsade. Åtgärderna ska likväl lira med vad som är acceptabelt i en rättsstat och ett demokratiskt samhälle. Allvarligt, Europas folk har enats om en Union just i den uttalade avsikten, att förhindra; stater från att införa nya versioner av gamla härskartekniker, som anonyma vittnen, angiveri, hemliga tvångsmedel, övervakning, kontrollzoner, kronvittnen, (snarare golrabatt), och andra repressiva åtgärder. Dessa metoder är näppeligen uttryck för några nu (er)kända demokratisk principer. Sådan dynga passade möjligen i Nazityskland, men vi ska nog passa oss, för sådan skit här hemma.
Konstitutionen
OK, OK! Vad ska Staten göra? Läget kan väl i bästa fall, beskrivas som otryggt värre, svårt att överskåda och minst sagt stötande, för medborgarna?
Absolut och kalla mig gärna besserwisser, men det är verkligen en baggis, bara, att konsultera Konstitutionen, vilken i högsta grad gäller. Gäller 100%. Det är faktiskt så simpelt som, att läsa innantill och näst intill bokstavstroget följa instruktionerna, i ljuset av rättsstatens och demokratins gemensamma värdegrund. Dit hör näppeligen den flora av fascistoid lagstiftning, JM Strömmer gnällt till sig i Riksdagen. Märk väl, att Riksdagens godkännande av lagar, aldrig är liktydigt med att de är lagliga eller ens OK. Sverige är naturligtvis suverän nog, att fullkomligt strunta i och åsidosätta både nationell lagstiftning, Unionsrätt, fördragsrätt, folk- och konventionsrätt, men det kommer gissningsvis, och ska rätteligen komma surt efter. Det riktigt problematiska med Strömmers slakt, är att han rushar lagstiftningen, påstår att tiden är knapp, nu är det bråttom! Men Bråttom skriver inga bra lagar, Bråttom tar inga bra beslut, Bråttom ändar oftast i katastrof. Hans utredningar är rena beställningsarbeten och har näppeligen rätt utredningskvalitet. Värst är dock att Strömmer helt sonika kör över lagrådets allvarligaste varningar och kritk.
Rättsstaten
En rättsstat sopar inte undan medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter, för åtgärder avsedda att stävja och kontrollera 1000-5000 bus och småglins aktiviteter, men som allvarligt drabbar tio miljoner medborgare. Det säger sig självt! Disproportionen är ostridigt grotesk, ska inte vara möjlig och är inte ens tillåtlig i EU. En rättsstat tummar aldrig på principen om misstänkts rätt, att betraktas oskyldig till dess en domstol slutligen avgör frågan. Det säger sig självt! Inte minst JM Strömmers ineffektiva men synnerligen kränkande kontroll- och/eller visitationszoner har vänt principen upp och ned, vänt den på huvudet och innebär nu istället, att samtliga medborgare inom zonen betraktas som skyldiga, (till öh… dess en domstol slutligen avgör frågan(?)).
Orealistisk repression
En rättsstat och demokrati håller inte på, att vela runt med tveksam eller olaglig lagstiftning eller våld & tvång för att komma till rätta med sociala problem. Det säger sig självt! Rättsstaten och demokratin, går till botten med problemen och utrotar förutsättningarna till att dessa ens ska kunna uppstå. JM Strömmer metod fungerar möjligen som en brandkår, vilken, så att säga, släcker akut uppflammande brasor, befriar tillfälligtvis gatan från bus och skummar av vad som allteftersom stiger upp till ytan från botten, vilket kommer att visa sig bli en evighetsgöra, ett äkta Sisyfosarbete, till fett sjuka kostnader och inom tio till femton år har vi, ett par generationer medborgare, vilka åkte in på kåken som, (oskyldiga), barn och nu muckar som fullfjädrade gäng- och gangsterledare, med ett ackumulerat hat till samhället, på grund av den orealistiska repression de utsatts för. Ett hat vi medborgare kommer att utsättas, och betala för. Bra jobbat JM, Bra jobbat! Nä, inte alls!
Obegripligt
är det enda jag kommer på, för att kommentera det huvudlösa förslaget, att också sätta små barn i fängelse. Rättsstaten sätter inte småbarn i fängelse. Det säger sig självt! Likväl femton år är galet, för om man inte är mogen, att rösta och köpa sprit på Systemet, förrän man är arton, är man knappast mogen, att hamna i fängelse innan, heller. Rättsstaten tummar inte heller på principen; Likhet inför lagen. Det säge… Meniallafall. Det går inte, att ha olika straff för samma typ av brott, och definitivt inte dubbla straff. Försvårande omständigheter kan möjligen öka straffvärdet med 10-20% allt annat är otillåten, ren diskriminering och trams. Vilka blir de nästa vi ska särbehandla, våldtäktsmän? Därpå pedofiler? Därefter våldsamma män i nära relationer? Jag förstår inte riktigt, riktigt hur det står (s)till hos dessa människor, vilka tror sig kunna straffa bort social missanpassning, utanförskap och skuggsamhällen. Oavsett hur de tänkte där, om alls, har resulterat i, vad tunga remissinstanser redan flaggat för och uttryckligen varnat JM Strömmer och regeringen om.
Steget efter
JM Strömmer har helt och hållet missat, att denna grupp inte spelar efter regler vi är vana vid, han kanske skulle uppdatera gruppens profil. Buset verkar enkelt parera Statens & Cos repressalier och ligger steget före, hela tiden. Det ligger i sakens natur, att buset skrupellöst utnyttjar varje möjlighet, att undkomma rättvisan. Detta inkluderar barn, släktingar, vänner, hot och våld, samt mord. Den regelvidriga lagen om dubbla straff, knäckte buset lätt med, att rekrytera yngre utförare, vilket innebär att JM Strömmer succesivt och regelbundet behöver sänkta åldern för straffmyndighet. Var stannar den vid? 9, 8, 7 eller yngre? EU:s vapendirektiv, vilken bland annat syftar till, att försvåra anskaffning av vapen, reservdelar och ammo, samt sprängmedel, rundade buset med, att börja använda handgranater och fyrverkeripjäser i monsterklass. När marken blev för het snuvade buset Staten & Co genom, att bara flytta besluten utomlands och rodda sin enklav och verksamhet därifrån.
Lämna ett svar